مقاله ای در مورد گاز پنتان
نوشته شده توسط : محمد

گاز پنتان با فرمول مولکولی  C5H12 پنجمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید .
گاز پنتان دارای سه ایزومر نرمال پنتان ، ایزوپنتان و نئوپنتان است
گاز پنتان گازی بی رنگ و به شدت اشتعال زا است .
گاز پنتان در دمای اتاق بصورت مایع می باشد.

جهت آشنایی با گاز پنتان روی لینک زیر کلیک نمایید:

گاز پنتان

 

 

رنگ آمیزی سیلندرهای گاز های کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد ‏BOC‏ می باشد ‏
گاز کالیبراسیون لیزر یا میکس لیزر که در دستگاه های لیزر مورد استفاده قرار می گیرد از ترکیب 5% گاز دی اکسید کربن ، 40% گاز هلیوم و 55% گاز نیتروژن تشکیل شده است .
ت‌. فشار کاری سیلندر(  work  pressure) W.P
گاز نیتروژن هیدرید که با نام تجاری گاز آمونیاک (Ammonia) شناخته شده است در قرن هشتم توسط شیمیدان ایرانی " جابربن حیان " به شکل نمک آمونیاک کشف شد ، اما "جوزف پرستلی" شیمیدان انگلیسی نخستین کسی بود که گاز آمونیوم خالص را تهیه کرد و آن را هوای قلیائی نامید.
ظروف محتوی گازها به سیلندر گاز یا کپسول گاز مشهور می باشند.
• این پالت ها در ابعاد 2 تائی ، 4 تائی ، 6 تائی ، 9 تائی ، 12 تائی ، 16 تائی ، 20 تائی ، 25 تائی ، 30 تائی و 36 تائی قابل تامین می باشد.
گاز بوتان در حالت مایع سبکتر از آب و در حالت گازی سنگین تر از هوا می باشد.
• متریال بکار رفته در ساخت استراکچر پالت ها بسته به ابعاد پالت از پروفیل 60 ، پروفیل 70 و ناودانی 12 می باشد.
تیم فنی شرکت فاران صنعت گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز دی اکسید کربن وارداتی  گرید 4.8، گاز هلیوم وارداتی گرید 5 و گاز نیتروژن وارداتی گرید 5.5 ) تهیه می نماید.
این هوای فشرده به کمک روش هائی رطوبت زادائی و عاری از بخار آب می شود  تا حداقل رطوبت ممکن را داشته باشد به همین دلیل به هوای خشک مشهور است.
شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز کالیبراسیون هیدروژن در هلیوم یا مخلوط های گازی هیدروژن در هلیوم مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا 50 لیتری و با فشار 120 تا 150 بار دارد.
مخلوط های گازی از ترکیب دو یا چند گاز با هم تشکیل شده است.
مواردی که می بایست در یک رگولاتور مورد توجه قرار گیرد.
برای اولین بار درسال 1915 طی جنگ جهانی ارتش آلمان در فرانسه از گاز کلر استفاده کرد و در نتیجه ی این امر سربازان زیادی دچار صدمات جبران ناپذیر شدند.
چشم انداز تیم فنی شرکت فاران صنعت طی این سال ها همواره تلاش در راستای تامین نیاز مشتریان در داخل از کشور بوده است و در خصوص برخی از مخلوط های گازی پر مصرف در صنعت تا حدود زیادی موفق به رسیدن به نتایج مطلوب در این مهم گردیده است
1- در پالت های فیتینگی با توجه به اینکه بخش منیفولد پالت از قطعات و  اتصالات به هم پیوسته تشکیل شده است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد این اتصالات به راحتی باز شده و قطعه ی آسیب دیده قابل تعویض است، در صورتی که در پالت هایی که قسمت منیفولد آنها از نوع جوشکاری است در صورت بروز مشکل در هر بخش از منیفولد بهترین راهکار تعویض کل منیفولد می باشد( درصورت عدم تعویض می بایست محل آسیب دیده بریده و لوله جایگزین جوشکاری شود که این مسئله علاوه بر زمان بر بودن، احتمال آسیب مجدد پالت بدلیل جوشکاری صورت گرفته را افزایش می دهد. )
2-  در پالت های فیتینگی کلیه اتصالات و قطعات بصورت فورچ تولید می شود ( قطعات تولید شده به این روش از استحکام و مقاومت بالاتری در برابر فشارهای بالا و خوردگی برخوردار می باشد ).
گاز پنتان گازی بی رنگ و به شدت اشتعال زا است .
گاز اکسیژن ، گازی بی بو، بی رنگ، غیرسمی و خنثی است .
گاز پنتان با فرمول مولکولی  C5H12 پنجمین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید .
4- بررسی سال ساخت سیلندر یا کپسول گاز و یا آخرین تست هیدرواستاتیک حک شده بر روی گلوئی سیلندر : در صورتی که بیش از 5 سال از تاریخ تولید سیلندر و یا آخرین آزمون هیدرواستاتیک سیلندر گذشته باشد می بایست مجددا مورد آزمون هیدرواستاتیک قرار گیرد بدین صورت که طی این آزمون فشاری بیش از 5/1 برابر فشار کاری سیلندر به آن وارد می شود و در صورتی که سیلندر موفق از این آزمون خارج شود و دچار ترکیدگی و انفجار نشود تاریخ تست بر گلویی سیلندر حک شده و سیلندر برای 5 سال آینده وارد چرخه شارژ مجدد می شود.
گاز های کالیبراسیون بعنوان گاز مرجع در دستگاه های آنالیز مثل کروماتوگرافی گازی ، آنالایزرهای پرتابل ، کوانتومتر و .. استفاده می شود.

 

 

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: